پیش‌گیری ۳ (بعد از تولد)

پیشگیری از بیش فعالی بعد از تولد ( ۳ ) :

در ادامه این موضوع که چه کنیم تا بیش فعالی به سراغ کودک ما نیاید می رسیم به مهمترین قسمت پیشگیری که بعد از تولد است :

۱- پیشگیری از ضربه به سر:

کودکانی که سابقه ضربه به سر داشته اند ، می توانندعلائم بیماری را نشان دهند . این ارتباط به قدری معنی دار است که در چند دهه قبل این بیماری را به علت ضربه و به نام “آسیب جزئی مغز” می شناختند . و در مطالعات مختلف نشان داده شده که ۵ تا ۱۰ در صد موارد بیش فعالی به این علت بوده است .

۲- محدودیت تماشای تلویزیون :

بعضی از صاحب نظران معتقدند که نظر به افزایش تعداد این بیماری در چند دهه اخیر، تلویزیون وبازیهای رایانه ای می توانند مسببین اصلی قلمداد شوند . استدلال آنها این است که همانطور که ما با نوروفید بک امواج مغز را اصلاح می کنیم ، این ابزارها ی دیداری می توانند به روش معکوس امواج مغزرا در مخاطبین تغییر دهند وسبب بیماری شوند . البته مکانیزم این پروسه معلوم نیست ولی ، تغییر امواج مغز به علت استفاده از این ابزار ها گزارش شده است . در پژوهشی که در کانادا انجام گرفت ۲۵ داوطلب که تا به حال بازی ویدئویی انجام نداده بودند در نظر گرفته شدند از آنها قبل وبعد از بازی نوار مغزی ثبت شد و معلوم شد که این بازیها می توانند فعالیت مغز را تغییر دهند وسبب افزایش امواج مغزی شوند ( Spense- 2012)

درتحقیق دیگری که در سال ۲۰۰۴ در بیمارستان کودکان سیاتل انجام گرفت، معلوم شد که تماشای تلویزیون در سنین کم سبب کاهش تمر کز در زمان مدرسه می شود . که این کاهش تمرکز با ساعات تماشای تلویزیون ارتباط مستقیم دارد ؛ به طوری که هر ساعت افزایش تماشا ی تلویزیون در روز ۱۰ درصد شانس گرفتاری به این عارضه را بالا می برد.

(journalPediatrics – April -2004)

آکادمی طب اطفال آمریکا ( American Academy of Pediatrics =AAP ) توصیه می کند که تماشای تلویزیون برای کودکان زیر دو سال ممنوع شود و کودکان بزرگترهم حد اکثر دو ساعت از روز را به تلویزیون اختصاص دهند .

۳- مصرف شیر مادر:

کودکان شیرمادر خوار کمتر از بقیه دچار این عارضه می شوند .

در یک تحقیق که در لهستان وروی ۱۰۰ کودک ۴ تا ۱۱ ساله انجام گرفت تأثیر شیر مادر روی شیوع بیش فعالی بررسی شد . این کودکان به دو گروه تقسیم شدند :

در گروه اول که شامل ۶۰ نفر بودند، علائم بیش فعالی وجود داشت و متوسط شیر دهی ۵ ماه و۹ روز بود . در ۶۰ درصد این کودکان مصرف شیر مادر کمتر از سه ماه بود .

و در گروه سالم، مصرف متوسط شیر مادر یک ماه ونیم بیشتر بود ودراین گروه ۶۸ درصد بیشتر از سه ماه شیر مادر دریافت کرده اند .( در مقایسه با ۴۰ درصد گروه بیمار )

نتیجه اینکه مصرف شیر مادر می توتند در کاهش بروز بیش فعالی مؤثر باشد اگرچه تحقیقات تکمیلی باید در این زمینه انجام شود .

۴- مصرف غذا های خاص :

به دفعات تکرار شده که ارتباط غذا با بیش فعالی اثبات نشده ولی شرط عقل است، که فعلا در بعضی موارد خصوصا آنها که خیلی هم “غذا” محسوب نمی شوند احتیاط کنیم . آنچه این احتمال را بیشتر بها می دهد تجربه شخصی والدین است که مثلا با شکلات یا مواد شیرینی علائم تشدید می شود .

در هر صورت لیست غذاهای مورد اتهام به شرح زیر است :

– شکرو غذاهای حاوی آن مانند: بیسکویت، کیک، شیرینی، شکلات و نوشابه های شیرین.

– رنگ ها مانند تارترازین (نوعی رنگ غذایی به رنگ نارنجی) که در غذاهای آماده بسته بندی شده، آدامس، شکلات، آب لیمو، سس ها، کمپوت ها، کنسرو نخودفرنگی، نوشابه های گازدار وجود دارد.

– اسید بنزوئیک (نوعی نگهدارنده مواد غذایی)، در مرباها،پوره میوه ها، آب میوه ها، ترشی ها و سس های سالاد استفاده می شود.

– نوشابه های گازدار – قهوه، چای، کولا و سایر نوشیدنی های حاوی کافئین می توانند علائم بیماری را تشدید نمایند.

– غذاهای واجد سالیسات مثل زردآلو، کشمش، هلو، آلو، پرتقال، توت، گوجه فرنگی و خیار

فهرست