پیشگیری ۱ (پیش از تولد)

البته بایستی در نظر داشت که بیشترین عامل این عارضه ، علل ژنتیکی می باشد که فعلا عامل قابل دسترسی نیست ولی عوامل غیر ژنتیکی که می تواند در بزرگنمایی یا تخفیف این اختلال موثر باشد را بررسی می کنیم ؛ یادمان باشد که همیشه پیشگیری بهتر وارزانتر از درمان است .
در این قسمت پیشگیری در سه مقطع پیش از تولد ، زمان تولد وبعد از تولد بررسی می گردد:
الف ) مرحله قبل از تولد : موارد زیر می تواند در تولد کودک بیش فعال دخیل باشد :
۱- استرس : ثابت شده که در مادر بارداری که تحت استرس قرار گیرد ، هورمونهای محرک مغز بیش از اندازه تولید می شود که این امر موجب تحریک مغز جنین شده وتعادل نورو ترانسمیترهای مغز را به هم می زند و احتمال زایمان کودک بیش فعال بیشتر می شود.
۲- مصرف مواد مخدر ، الکل و سیگار : ابن عوامل به سبب ایجاد هایپوکسی در جنین می توانند باعث صدمه به مغزجنین و در نتیجه بروز بیش فعالی می شود .
۳- مصرف بعضی از مکملها مثل آهن در بارداری هم می تواند به ایجاد این عارضه منجر شود این تحقیق که توسط پژوهشگران دانشگاه مریلند انجام گرفت معلوم کرد که مصرف آهن در بارداری می تواند به بیش فعالی جنین منجر شود البته هنوز این ارتباط تایید نشده است وبرای این ادعا تحقیقات زیادی لازم است .
۴- مواد شیمیایی : بعضی محققان سموم محیطی مثل سرب و جیوه را در بروز ا ین عارضه موثر می دانند و بعضی رفرنسها به سبب احتمال آلودگی آب و مسمومیت ماهیها با جیوه مصرف ماهی ( خصوصا ماهیهای بزرگ مثل ماهی تن ) ر ا در بارداری محدود می کنند
۵- اشعه ها : اشعه های یونیزان می تواند بر جنین اثر مضر داشته باشد ولی نکته جالب و جدید این تحقیقات متهم سازی اشعه سونو گرافی است . سالهاست که سونو گرافی یک ابزار ایمن در بارداری شناخته می شود ولی یک محققق آمریکایی معتقد است که این امواج برای مغز جنین مضر است و می تواند به بیش فعالی منجر شود(Boyle, et al, 2011) .
۶- دیابت بارداری : دیابت کنترل نشده درآبستنی سبب افزایش تراکم قند در خون جنین شده وباعث می شود که تعادل شیمیایی مغز به هم بخورد که می تواند به صدمات مغزی و در نتیجه بیش فعالی منجر شود( دانشگاه هاروارد -۲۰۱۲)
۷- بارداری در سن بالا:تحقیقات تایید نشده ای وجود دارد که نشان دهنده این است که بارداری خانم در سن بالا ریسک بیش فعالی را بالا می برد. اگرچه این ادعا نیز نیاز به تحقیقات مفصلتری دارد.
۸- مادر چاق : تحقیقات پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی نشان داد که رابطه مستقیمی بین وزن بالا ی مادر در بارداری و تولد کودک بیش فعال وجود دارد.
۹- صدمات فیزیکی مثل ضربه های شکمی می تواند به این عارضه منجر شود
۱۰- سوء تغذ یه مادر در بارداری می تواند به تولد کودک بیش فعال منجر شود
۱۱- محرومیت از نور آفتاب ( مقاله کاملتر آن در بخش مقالات موجود است )
پس برای پیشگیری باید در زمان بارداری موارد زیر رعایت شود:
استر س کم شود ، ازمواد مخدر، دخانیات ، الکل دوری شود؛ از مواد مشکوک مثل ماهی ، آهن وسایر مواد شیمیایی پرهیز شود ؛در معرض اشعه وحتی سونو گرافی کمتر قرار گیرد؛قبل از بارداری به وزن مناسب برسد ؛ از نور آفتاب استفاده کافی کند؛از صدمات فیزیکی دوری کند؛ دیابت بارداری را کنترل کندغ واز بارداری در سن بالا خوداری کند.

فهرست